تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/07/09 - 11:52
کد خبر: 518046

ایران از جنگ نمی‌ترسد/ دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم

ایران از جنگ نمی‌ترسد/ دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز با بیان اینکه هیچ یک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با اهداف مرتبط با ایران را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت،‌ تصریح کرد: جنگ‌طلب نیستیم، ولی دست‌وپای متجاوز را قطع می‌کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) نهم مهرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
وی در ابتدا شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت.

کنعانی بیان کرد: مرام و مکتب سیدحسن نصرالله زنده خواهد ماند و تردید نداریم جبهه مقاومت، ملت فلسطین و ملت لبنان مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک در بیت المقدس برگزار خواهند کرد و رژیم غاصب صهیونیستی از این گونه جنایات قطعا طرفی نخواهد بست و شکست ترمیم ناپذیر خود را با توسل به اینگونه جنایات و روش‌های شوم و ننگین تروریستی هرگز ترمیم نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: رژیم آمریکا در تداوم حمایت‌های ننگین و شرم آور خود از این همه جرم و جنایت این رژیم هیچ دستاورد راهبردی را در منطقه به دست نخواهد آورد و شکست‌های سنگین سال‌های اخیر در منطقه را با توسل به این روش‌های شرم آور جبران نخواهد کرد.

کنعانی به روح شهید نصرالله ادای احترام کرد.

وی به روح شهید نیلفروشان هم درود فرستاد و گفت: خون این شهید و دیگر شهدای ما هدر نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات ایران در پی شهادت سیدحسن نصرالله اظهار داشت: ایران اقدامات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را فوراً در دستور کار قرار داد و با حضور آقای عراقچی در نیویورک و ادامه برنامه‌های ایشان در حاشیه نشست مجمع عمومی، ایشان در همان جا مواضع و دیدگاه‌های روشن ایران را در این رابطه اعلام کرد.

۳وی افزود: به عنوان ایران و دستگاه دیپلماسی به نمایندگی از نظام و دولت و ملت بیانیه‌ای را فوراً صادر کردیم و آقای عراقچی در همانجا اعلام مواضع ایران را در دستور کار قرار داد و با حضور در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل مواضع و دیدگاه‌های ایران را در این رابطه اعلام کرد و ضمن محکوم کردن شدید اقدام جنایت کارانه رژیم صهیونیستی این اقدام را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام و خواستار اقدام فوری و بازدارنده شورای امنیت شد.

کنعانی بیان کرد: عراقچی در گفت‌وگو با مقامات ذیربط از جمله دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده سران را مطرح کرد و در ادامه پیگیری‌ها سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت مواضع و دیدگاه‌های ایران را رسماً اعلام و خواستار اقدام فوری و جدی شد و اعلام شد ایران در دفاع از منافع ملی و امنیت خود براساس حقوق بین‌الملل از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

وی گفت: در این نامه ترور ضمن محکوم کردن ترور شهید نصرالله و شهید نیلفروشان، هشدار دادیم تداوم این اقدامات می‌تواند منطقه را به ناامنی و درگیری هدایت کند.
کنعانی بیان کرد: مجموعه اقدامات ایران ادامه خواهد یافت. ایران در مشورت نزدیک با مقامات دولت لبنان این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت‌وگوی تلفنی با نجیب میقاتی داشت و مواضع مورد نظر تبادل شد و اینکه اتخاذ اقدامات جدی در دستور کار لبنان قرار بگیرد. ایران هیچ یک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با اهداف مرتبط با ایران را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و رژیم صهیونیستی برای جنایاتی که در حق ملت ایران و محور مقاومت و اتباع و شهروندان و نظامیان ایرانی مرتکب شده بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند و ایران اقدامات متناسب و قاطع خود را در این رابطه انجام خواهد داد.
این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: انتظار به حق ملت فلسطین این است و حکمت و عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی از همه ظرفیت‌ها از جمله اقتصادی برای اعمال فشار بر این رژیم استفاده کنند. مطالبه ملت‌ها و نمایندگان مجلس از دولت‌ها حائز اهمیت است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ان‌شاءالله شاهد حمایت جدی کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و اعمال تحریم علیه رژیم صهیونیستی باشیم.
وی ادامه داد: در شرایطی که دولت آمریکا از ابزار تحریم به عنوان سلاح علیه کشورهای اسلامی استفاده کرده ولی کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های خود برای مطالبه مشروع و به حق خود و مطالبه حقوق ملت فلسطین استفاده نکردند.
کنعانی اضافه کرد: دولت‌های اسلامی باید از حقوق ملت‌های اسلامی حمایت جدی و قاطع داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم‌ اسپوتنیک و بسته شدن سایت‌های آن اظهار داشت: این دوگانگی حرف و عمل است که از سوی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا و متحدان اروپایی آن شاهدیم که در شرایطی از چرخش آزاد اطلاعات و اطلاع رسانی شفاف و آزادی بیان صحبت می‌کنند و شعار می‌دهند که در عمل کاملا خلاف آن عمل می‌کنند و از ابزار تحریم نه فقط علیه دولت‌ها و ملت‌ها به ویژه علیه رسانه‌های مستقل و همچنین رسانه‌های حوزه مقاومت استفاده می‌کنند. این دوگانگی آشکار در رفتار و عمل آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

وی افزود: این روش سازنده‌ای نیست. این هم در کنار دیگر روش‌های غیرقانونی است که آنها در تحریم کشورها و دولت‌های مستقل از جمله تحریم دارویی از تحریم رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

کنعانی گفت: این غیرقابل قبول و از نظر ما مردود است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ایران از ابتدای شروع بحران در غزه با نگاه به ضرورت حمایت از مردم فلسطین و حفاظت از صلح و ثبات و امنیت در منطقه مواضع و دیدگاه‌های روشنی داشت و اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای را با هدف اولا توقف جنگ ظالمانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و در ثانی کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه و ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه انجام داد.
وی افزود: ایران معتقد بود جنگ در غزه اشغالگران را به هیچ یک از اهداف اعلام شده آنها نخواهد رساند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران به جامعه جهانی هشدار داد که ادامه جنگ صهیونیست‌ها می‌تواند دامنه بی ثباتی و ناامنی و خطر جنگ را به منطقه گسترش دهد.
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: این بدان معنا نیست که ایران از جنگ می‌ترسد. ما جنگ طلب نیستیم. ایران و ملت ایران جنگ طلب نیستند اما برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کنند و در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه و تعدی به امنیت ملی ایران و مورد هدف قرار دادن منافع و امنیت ملی ایران هیچگاه دست بسته نمانده و نخواهد ماند.

وی تصریح کرد: کسی که در مقابل امنیت ملی ایران بایستد قطعاً پاسخ این گونه اقدامات ماجراجویانه را بدون هیچ تردیدی دریافت خواهد کرد.

کنعانی افزود: شعار نمی‌دهیم و عمل می‌کنیم و عمل خود را نشان دادیم. ما در عمل نشان دادیم که در مقابل متجاوزان و ماجراجویانی که قصد دارند به امنیت ملی ایران تعدی کنند به حاکمیت و امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران تعدی و تجاوز کنند قاطع می‌ایستیم و پشیمان کننده عمل خواهیم کرد و دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ملت ایران فرزندان عملیات الی بیت المقدس هستند. اگر شرایط ایجاب کند عملیات الی بیت المقدس را تا بیت المقدس ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: کسی در توانایی ایران برای پاسخگویی ایران به هیچ متجاوزی تردید نکند. کسی در توانایی ایران برای پاسخ دادن به اقدامات ماجراجویانه و احمقانه رژیم صهیونیستی تردیدی نکند. ما عمل می‌کنیم. دنیا این را می‌داند و دیده است. اسرائیل در نتیجه عمل ما امروز در سراشیبی سقوط قرار دارد. این رژیم باید بداند این ترورها رژیم جنایت‌کار را از خطر سقوط نجات نخواهد داد. این جنایت‌ها امنیت را به سرزمین‌های اشغال شده رژیم غاصب برنخواهد گرداند.

وی گفت: این جنایت‌ها شکست ترمیم ناپذیر صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی را جبران نخواهد کرد. چهره جنایتکار صهیونیست ها را نزد افکار عمومی دنیا ترمیم نخواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: قطعا ایران برای حمایت از امنیت ملی و متحدان خود ذره‌ای تردید نخواهد کرد و اقتدار لازم را در این زمینه دارد و در عمل باراها و بارها اثبات کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای و دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با پزشکیان در نیویورک اظهار داشت: برجام موضوع مشخص و هدف مشخصی دارد و ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد. فضای دیپلماتیک برای ادامه گفت‌وگوها برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است و این موضوع ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد و چارچوبش مشخص است.

وی درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز بیان کرد: درباره سفر گروسی مذکراتی صورت گرفته و این سفر امر بدیعی نیست و این ارتباطات دیپلماتیک و آمد و رفت‌ها و گفت‌وگوها وجود داشته است و در چارچوب توافقاتی که وجود دارد امکان سفر مجدد ایشان در چارچوب گفت‌وگوهای انجام شده وجود دارد و در زمان مقتضی خود انجام خواهد شد. گفت‌وگوها در سفر اسلامی به وین مثبت بوده و گفت‌وگوهای عراقچی با گروسی خوب بوده و اگر در آژانس هم اراده‌ جدی برای پیگیری امور مشترک در چارچوب حرفه‌ای و تخصصی آژانس وجود داشته باشد امکان استمرار این گفت‌وگوهای حرفه‌ای و حل و فصل مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. جریان‌های مقاومت در منطقه نمایندگان ملت‌ها و کشورهای خود در مقابله با اشغالگری و تجاوزگری بیگانگان هستند. آنها نمایندگان ملت خود و برآمده از متن ملت‌ها و کشورهای خود هستند و به هیچ وجه نیروهای نیابتی ایران به شمار نمی‌روند.

وی افزود: نیروهای مقاومت در منطقه در چارچوب منافع کشور و ملت خود عمل می‌کنند. این در مورد فلسطین و لبنان مصداق دارد و آنها در روند سیاسی عملا بخشی از روند سیاسی کشورشان و شریک در ساختارهای سیاسی، دولتی و پارلمانی کشورشان هستند.

کنعانی گفت: ایران به رویکرد اصولی و اساسی خود در حمایت از گروه‌های مقاومت پایبند است و در مسیر حمایت از امنیت ملی خود قاطع و بازدارنده عمل می‌کنیم و احیاناً داشتن زمان یا طولانی شدن برخی از اقدامات به معنای نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه متجاوزان نیست. هیچ اقدام متجاوزانه‌ای از فهرست اقدامات ایران پاک نخواهد شد و ایران قاطع عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: اهدای بمب‌های یک تنی به رژیم صهیونیستی برای استفاده‌های ضد بشری علیه اماکن مسکونی و آوارگان ساکن در اردوگان‌های آوارگان فلسطینی، مدارس محل سکونت آوارگان و علیه منطقه پرجمعیت و متراکم از ساکنان مدنی و شهروندان در ضاحیه جنوبی بیروت چه نسبتی با شعار حقوق بشر و دفاع از آن دارد. آنها چه پاسخی برای افکار عمومی دنیا دارند؟

کنعانی ادامه داد: آنها که با شعار دفاع از یک شهروند در یک کشوری همه امکانات سیاسی، رسانه‌ای و ابزارهای اقتصادی خود را برای اعمال فشار بر آن کشور در راستای مطامع سیاسی خود به کار می‌گیرند برای کشتار ۴۲ هزار انسان بیگناه که بیش از ۱۵ هزار زنان و کودک در جغرافیای فلسطین چه پاسخی دارند؟

وی گفت: ایران به مسئولیت‌های خود عمل کرده و خواهد کرد. برای دفاع از ملت فلسطین منتظر کسی باقی نمی‌مانیم و از ابتدای پیروزی انقلاب عمل کرده و هزینه‌های سنگینی پرداخت کردیم. در جغرافیای ایران هم میزبان آوارگان زیادی از افغانستان هستیم که عامل گرفتاری و آوارگی مردم افغانستان، آمریکا و ناتو است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران در شعارهای خود صادق است و آنهایی که این وضعیت اسفبار را در منطقه ایجاد کردند باید پاسخگو باشند.

این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار داشت: این از مسئولیت کشورهای مستقل کم نمی‌کند که به ارسال کمک‌ها به مردم فلسطین و لبنان اقدام کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گزارش تصویری/ عرض تسلیت مسئولان به شهادت «سید حسن نصرالله» در دفتر حزب‌الله
آغاز ثبت نام مجدد در آزمون دکتری وزارت بهداشت از فردا
گزارش تصویری/ مروری بر تصاویر «سید مقاومت»
مداحی کردن سیدحسن نصرالله در ۳۸ سال پیش +فیلم
اولین سخنرانی سیدحسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله +فیلم
واکشن معاون دبیرکل حزب‌الله به شهادت سید حسن نصرالله +فیلم
سنگ تمام مجری عراقی برای سیدحسن نصرالله! +فیلم
هاآرتص: ترور نصرالله اسرائیل را نجات نخواهد داد
شاخص بورس بیش از ۶ هزار واحد ریخت
حکم تازه برای سردار فرحی + جزئیات
برادر بشار اسد ترور شد؟/ اظهارات منابع آگاه
نکونام شاید به یک شرط در استقلال بماند
رییس جمهور اواخر مهر ماه به دانشگاه تهران می رود
تکمیل کارنامه سلامت روان برای دانشجویان ورودی جدید اجباری است
ویژه برنامه مهدیه تهران برای شهید سید حسن نصرالله
ادعای پاریس: در کنار لبنان هستیم
حمله جنگنده های اسرائیل به دمشق +جزئیات
فراخوان جذب امریه سربازی ارتباط با صنعت در دانشگاه پیام نور
خبر مهم قوه قضائیه برای بازگرداندن اتباع غیرمجاز
سانحه برای یک هواپیمای آموزشی در اصفهان
«علی کَرَکی» فرمانده شهید حزب الله که بود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top